Eksamensangst

Eksamensangst kan resultere i fysiske symptomer. Symptomerne kan være hovedpine, mavepine, svedige håndflader, problemer med at sove, huske og spise samt en ond spiral af negative tanker, som kun får mere næring, jo dårligere læsningen går.

Eksamensangst skaber negative tanker

Disse negative tanker drejer sig ofte om tvivl på egne evner samt katastrofetanker om de konsekvenser, det kan få, hvis eksamen går dårligt.

Ofte har de studerende, som lider af eksamensangst, høje forventninger til sig selv eller føler pres udefra i forhold til at præstere godt. Tankerne kan derfor også dreje sig om, hvordan man vil tage sig ud i omverdenens øjne, hvis man fejler, og hvad ens forældre eller kammerater vil tænke om en.

Måske er dette et mønster, som bliver særligt fremtrædende op til eksamen, men som faktisk også præger resten af tilværelsen. Hvis man generelt stiller meget høje krav til sig selv, vil alle kravsituationer tage hårdt på en, og det kan være relevant at arbejde med tanker omkring perfektionisme, lavt selvværd og præstationsangst.

Hvad er en angst?

Angst er en af de almindelige psykiske lidelser. Det skønnes, at ca. hver femte dansker på et tidspunkt i deres liv vil lide af en eller anden form for angst.

De almindeligste symptomer er:

  • Hjertebanken
  • Problemer med at trække vejret
  • Man bliver tør i munden
  • Man sveder
  • Rysten på hænderne
  • Uro i maven
  • Kvalme
  • Uvirkelighedsfornemmelse
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Dødsangst
  • Angst for at miste selvkontrollen
  • Følelsløshed i eller snorren i fingerspidserne eller andre steder

Et vist angstberedskab er nødvendigt men for nogen bliver angsten så ulidelig, at det kan være svært eller næsten umuligt at leve med.

Der findes overordnet fem forskellige former for angst:

  • Panikangst: Angstanfald der kommer pludseligt og voldsomt og hvor man er bange for enten at besvime eller dø.
  • Generaliseret: En mere eller mindre konstant angst, nervøsitet eller anspændthed.
  • Social fobi: At føle sig overvåget eller for at blive kritiseret af andre mennesker.
  • Enkelt fobi: Specielle situationer eller ting. For eksempel angst for højder, edderkopper eller små rum.
  • Agorafobi: Angst for at være på steder med mange mennesker f.eks. at køre i bus eller tog eller være i et supermarked.

Angst kan være yderst ubehageligt men er ikke farligt. Det er vigtigt at få behandling for sin angst og kognitiv adfærdsterapi har vist sig yderst gavnlig i behandlingen.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at hvis man lider af voldsom angst ikke at komme ud i et misbrug af alkohol eller nervemedicin.

For at høre nærmere om angst, ring på 51 53 60 10 for en uforpligtende samtale eller kontakt mig online.

De fleste kender nok til at blive nervøse ved tanken om en forestående eksamen, og mange har oplevet nogle af de fysiske symptomer, dette kan give.

Populært kaldes fænomenet for eksamensangst, og nervøsiteten er faktisk helt normal, idet en eksamen jo er en krævende og belastende situation, som potentielt har stor betydning for fremtiden. Og faktisk skader det ikke at være lidt ekstra opsat, når man skal præstere ved det grønne bord – det kan ligefrem give mere energi og større fokus og på den måde forbedre resultatet.

Men når den mildere nervøsitet kammer over og bliver til angst, risikerer man, at præstationen forringes, koncentrationen svigter, overblikket forsvinder og de fysiske symptomer bliver mere fremtrædende.

For at høre nærmere om eksamensangst, ring på 51 53 60 10 for en uforpligtende samtale eller kontakt mig online.

 
 
 
© 2017 Otto Juul - All Rights Reserved